maandag 20 juli 2020

gas en elektra

Ha lezer,
Ja elektra en gas, in de grote boze wereld moeten we van het gas af maar met kamperen zullen we toch echt nog lang gas blijven gebruiken vermoed ik,
Omdat de gasbun echt van veiligheids-belang is heb ik deze ook gebouwd met ruim gat in de bodem (ook in de bus uiteraard) zodat bij een lekkage rond de gastank het gas naar buiten kan wegstromen, omdat gas zwaarder is dan lucht.
Om de tank zijn de meest mogelijkheden tot lekkage zoals de drukregelaar, de doorvoer etc vandaar een gasbun maar ik zag al gauw dat dit wel wat ruzie ging opleveren met het achterlicht.
Leuke anekdote is dat we bij een camperbeurs in Dordrecht waren en dat ik vroeg aan een verkoper van één van de grote merken hoe hij een lampje zou wisselen indien nodig hij aangaf dat dit geen probleem was want dat viel onder de garantie en dan zou een monteur dat wel komen oplossen, jaja......
Het lastige is dat bij Ducato en zn andere zusjes van ons model de hele achterlichtkast van de auto af moet om bij de lampjes te kunnen.
Ik heb hier wel wat moeite in gestopt maar gezien ik nu op afstand met een 1/4'' ratel de boel kan losdraaien en de achterlichtmoeren opgesloten blijven kan er ook geen moer naar beneden vallen en onbereikbaar worden.
Dit werkt door in de juiste schuinte een pvc pijpje gelijmd in een plaatje en dat vast geschroefd aan de carrosserie.
Gelijk een buitenaansluiting gemaakt die weliswaar aan de verkeerde zijde zit maar daar is een langere slang voor in huis.
Verder gaat er één leiding naar de keuken en dat is gelijk voorlopig mijn gasinstallatie, dus geen boiler, geen gaskachel, ik heb wel 2 extra kranen in m'n keukenkastje want je weet natuurlijk nooit.....

Elektra, 12 volt en 230volt, voor 230 volt heb ik gewoon een aanbieding kabelhaspel gekocht dat was namelijk flink voordeliger dan x meter rubber kabel en die gaat van links naar rechts doorlussend door de camper.
12Volt is wel uitgesplitst via een zekeringenkastje want daar ligt het wat gevoeliger door de flink hogere amperage.
Via een aantal schakelaars boven de schuifdeur worden een aantal relais bediend en elk relais is een groep, de compressorkoelkast is tot nu toe met 4 ampere nog de zwaarste verbruiker.
Ik heb reeds bedrading gelegd ook via een dakdoorvoer voor een zonnepaneel maar er ligt nog niets op het dak.















Start accu sneller ontkoppelen

 Ha lezer , er viel toch nog iets te doen aan de buscamper en wel ervoor zorgen dat de startaccu geheel afgekoppeld wordt zodat hij in de st...