woensdag 15 juli 2020

ramen en daklichten

Goedenavond beste lezer, 
Bij het bedenken van de lay-out van je bus ontstaat ook de vraag welke ramen en daklichten aan te schaffen, en als we het dan hebben over ramen in de deuren of wanden zijn er een aantal opties, vlak of iets gebogen in de vorm van de carrosserie en kleur van het 'glas'
Natuurlijk wilde ik de iets mee gebogen ramen omdat je daarmee niet de carrosserie van de bus geweld aan doet door een rondlopende wand vlak te willen trekken maar uiteraard waren die een heel stuk duurder dan hun platte broeders en dan wordt het toch weer zoeken op het interweb naar ''leuke prijsjes'' welnu, die vond ik maar dat had gaf ook gelijk een wachttijd maar dat gaf deze ook weer Duitse verkoper niet aan natuurlijk, nee dat kwam pas later, en toen werd het toch (lang, erg lang) wachten en gelukkig is er meer te bouwen maar toch....
De reden heb ik later gehoord want het bijzondere is dat ik ze in Duitsland kocht van een bedrijf die ze ook weer inkoopt bij een bleek later bekende grote andere handelaar in Duitsland ( die met een mooie catalogus) maar ze worden in Nederland gemaakt ergens in het Rotterdamse......
Ik kwam achter het waarom verhaal toen ik uit hoofde van mijn beroep bij toeval iemand sprak die de verkoop doet van die Nederlandse fabriek, het heeft allemaal te maken met volume, de handelaren moeten om aan een nette prijs te komen een x aantal ramen minimaal bestellen ( mag gemixt) en dat doen ze dus pas wanneer wij bouwers ze bestellen!
Maar goed, waar doen we de ramen en hoe want de beschrijving bij onze levering was best summier en een soort van lastig (voor mij dan)

Oja, grappig detail nog even is dat ik dit gebrek aan duidelijke 'Beschrijving Voor Dummies'  aangaf aan mevr.X van de Nederlandse fabriek tijdens dat toevallige gesprek en die zei dat dat logisch want het is helemaal nooit de bedoeling geweest dat wij zelfbouwers die dingen zelf plaatsen maar het moet door gespecialiseerde montage bedrijven gebeuren.... 

Nou zagen dan maar, wel zorgen dat de metaalsplintertjes worden opgevangen want als ze in je kokerbalken ed vallen gaan ze daar natuurlijk liggen roesten!


Pakket kwam ook spannend enigszins gekreukeld binnen na dat hele lange wachten, 
dan wordt je wel wat zenuwachtig!


de beschrijving, jaja!


houten binnenramen maken die weer moeten passen in de achterdeur ínhammen'


even passen en weer passen en weer passen....


Het eindresultaat met gelijk de deurhandel hoog in de deur, ivm met het bed,
 De dorpsfietswinkel heeft fietskabels en samen met wat knutselwerk en wat tijd is dat een veilige optie om uit de camper te komen indien nodig via de achterzijde.  









Lekker decouperen, zoals gezegd, wel alles hééél goed afdekken binnen en buiten want het zaagsel is een bonk roest later!


Nu weer een stevig houten frame in de opening om het raam zelf te kunnen monteren.


De eerste stapjes,

Tja en dan heb je de bus en begint het isoleren, dat hoop je te kunnen doen al was het een woning, een soort van zorgen dat het vocht niet naar de stalen carrosserie kan trekken maar dan kom je jezelf tegen want het zijn geen 4 muren maar allerlei kokers en gaten.
Dan ga je lezen op camperforums hoe anderen het doen en lees je het ene na het andere soms tegenstrijdige verhaal dus moet je uiteindelijk je gezond verstand gebruiken anders wordt je tureluurs!
In elk geval geen geitenhaar of schapenwol of kamelenwimpers in de kokers want mijn logica is dat wanneer zo'n harig spul nat wordt in een weggetimmerde koker je mijn inziens dat nooit meer droog krijgt en water en staal en vooral schraalgespoten binnenkantenstaal, gaat natuurlijk roesten.
Wat ik wel weet is; koudebruggen vermijden!  en dat heb ik zoveel mogelijk in het hoofd gehouden en waar bereikbaar staal zat hebben we volgeplakt met Armaflex.
Je moet trouwens niet verwachten dat jouw bus koel in de zomer is en warm in de winter want het enige verschil is dat het bij een goed geïsoleerde bus het wat langer duurt eer hij even heet (of koud) wordt als de bus van de aannemer maar omdat jij betimmering aanbrengt breng jij de vochthuishouding in de war.
Bijvoorbeeld, toen onze bus aan vloer en wand klaar was met isolatie en het dak gedeeltelijk klaar hingen er opeens druppels aan het staal waar geen isolatie zat en dat was geen condens van flink werkende mensen want (zie laatste foto's in deze post ) dit was na een paar dagen niets doen aan de wagen en gelijk op de foto gezet na binnenkomst om weer eens wat te klussen!


Op de vloer tussen de spantjes X-trem ipv Armaflex omdat ik dat op die plaats wat steviger vond en het hoefde hier niet te plakken want de zwaartekracht kan soms je vriend zijn,

 Afdekken met het enige wat echt waterdampdicht is, aluminium in een stevige kunststofcoating,


 het door ons gebruikte X-trem was 20mm dik en niet zelfklevend en de zelfklevende Armaflex hebben we in 9mm en 20mm gebruikt, je kunt dit ook stapelen ( op elkaar plakken) dus zo dik maken als je zelf wilt en met deze 2 diktes konden we eigenlijk alles maken,
Het verhaal waterdamp wat overal is en wat dus condenseert daar waar het kan en staal is natuurlijk met stip de absolute kampioen in 'koudbruggen' 

Start accu sneller ontkoppelen

 Ha lezer , er viel toch nog iets te doen aan de buscamper en wel ervoor zorgen dat de startaccu geheel afgekoppeld wordt zodat hij in de st...