woensdag 15 juli 2020

De eerste stapjes,

Tja en dan heb je de bus en begint het isoleren, dat hoop je te kunnen doen al was het een woning, een soort van zorgen dat het vocht niet naar de stalen carrosserie kan trekken maar dan kom je jezelf tegen want het zijn geen 4 muren maar allerlei kokers en gaten.
Dan ga je lezen op camperforums hoe anderen het doen en lees je het ene na het andere soms tegenstrijdige verhaal dus moet je uiteindelijk je gezond verstand gebruiken anders wordt je tureluurs!
In elk geval geen geitenhaar of schapenwol of kamelenwimpers in de kokers want mijn logica is dat wanneer zo'n harig spul nat wordt in een weggetimmerde koker je mijn inziens dat nooit meer droog krijgt en water en staal en vooral schraalgespoten binnenkantenstaal, gaat natuurlijk roesten.
Wat ik wel weet is; koudebruggen vermijden!  en dat heb ik zoveel mogelijk in het hoofd gehouden en waar bereikbaar staal zat hebben we volgeplakt met Armaflex.
Je moet trouwens niet verwachten dat jouw bus koel in de zomer is en warm in de winter want het enige verschil is dat het bij een goed geïsoleerde bus het wat langer duurt eer hij even heet (of koud) wordt als de bus van de aannemer maar omdat jij betimmering aanbrengt breng jij de vochthuishouding in de war.
Bijvoorbeeld, toen onze bus aan vloer en wand klaar was met isolatie en het dak gedeeltelijk klaar hingen er opeens druppels aan het staal waar geen isolatie zat en dat was geen condens van flink werkende mensen want (zie laatste foto's in deze post ) dit was na een paar dagen niets doen aan de wagen en gelijk op de foto gezet na binnenkomst om weer eens wat te klussen!


Op de vloer tussen de spantjes X-trem ipv Armaflex omdat ik dat op die plaats wat steviger vond en het hoefde hier niet te plakken want de zwaartekracht kan soms je vriend zijn,

 Afdekken met het enige wat echt waterdampdicht is, aluminium in een stevige kunststofcoating,


 het door ons gebruikte X-trem was 20mm dik en niet zelfklevend en de zelfklevende Armaflex hebben we in 9mm en 20mm gebruikt, je kunt dit ook stapelen ( op elkaar plakken) dus zo dik maken als je zelf wilt en met deze 2 diktes konden we eigenlijk alles maken,
Het verhaal waterdamp wat overal is en wat dus condenseert daar waar het kan en staal is natuurlijk met stip de absolute kampioen in 'koudbruggen' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Start accu sneller ontkoppelen

 Ha lezer , er viel toch nog iets te doen aan de buscamper en wel ervoor zorgen dat de startaccu geheel afgekoppeld wordt zodat hij in de st...